Neem contact met ons op! Contact
Contactform Markthallen

Contactformulier

Contact

Boon Edam Blog

Functionele toegangsoplossingen voor elke zone op luchthavens

Boon Edam Blog: Functionele toegangsoplossingen voor elke zone op luchthavens

Luchthavens zijn tegenwoordig om begrijpelijke redenen high-risk omgevingen, die worden gereguleerd door nationale en internationale wetgeving. De laatste jaren zijn de bedreigingen voor reizen over de hele wereld toegenomen. Daarom is ook de kans op inbreuken op de beveiliging rondom internationaal reizen groter geworden. De noodzaak om een flexibele oplossing te creëren, legt een zware last op de schouders van de mensen die de interne veiligheid van een luchthaven moeten beoordelen en evalueren, en tegelijkertijd rekening moeten houden met de behoeften van passagiers, bezoekers en werknemers.

Toegangsoplossingen binnen luchthavens moeten voldoen aan de individuele eisen van alle zones die naar verwachting zullen bijdragen tot de algehele veiligheid van het hele gebouw. Beveiligingsentrees en -doorgangen moeten daarom betrouwbaar zijn, een lange levensduur hebben, en volledig compatibel kunnen zijn met de bestaande toegangscontrolesystemen. De systemen moeten kunnen afschrikken, detecteren en monitoren, en moeten verbeterbaar zijn. En niet te vergeten: de toegangen aan zowel de land- als de luchtzijde moeten de doorstroming van grote groepen mensen en bagage mogelijk maken, en in geval van nood ontgrendeld kunnen worden om paniek te voorkomen.

Boon Edam | Functionele toegangsoplossingen voor elke zone op luchthavens

Multi-level toegangscontrole bij alle checkpoints

Betreden en verlaten van luchthaventerminals aan de landzijde

Alle luchthavens zijn doorgaans onderverdeeld in een beveiligd en een niet-beveiligd zone: de luchtzijde (airside) en de landzijde (landside). Tourniquetdeuren aan de landzijde moeten flexibel genoeg zijn om de vele uitdagingen aan te gaan waarmee luchthavens worden geconfronteerd als het gaat om pieken en dalen in het aantal bezoekers. Deuren met hoge capaciteit zorgen voor een comfortabele doorstroming in en uit de hoofdterminal, en geven de ruimte voor personen met wagentjes, koffers en kinderwagens. Er is een scala aan multifunctionele en veelzijdige draaideuren, waarvan sommige zelfs zo zijn gebouwd dat ze kunnen veranderen in een standaard opererende automatische schuifdeur. Bij deze opzet kunnen gebruikers sneller doorlopen, wat helpt bij het beperken van frustrerende en potentieel dure opstoppingen.

Verscheidenheid aan toegangsoplossingen voor iedereen en overal

Er zijn binnen luchthavens specifieke trajecten die door medewerkers, passagiers of bezoekers op een unieke manier gebruikt worden. Daarom zijn er meerdere methodes noodzakelijk om  hetzelfde gebouw te betreden of verlaten via verschillende doorgangen en met verschillende toegangsrechten. Zo kunnen passagiers uitsluitend aan de luchtzijde komen via de high security opstelling bij de paspoortcontrole. Dit betekent dat personeel dat aan de luchtzijde werkt andere manieren moet hebben om de beveiligde zones in- en uit te gaan. Ook die moeten alle beveiligingsidentificaties omvatten die nodig zijn om zeker te stellen dat in deze zone van de luchthaven geen beveiligingsinbreuken plaatsvinden.

Boon Edam | Functionele toegangsoplossingen voor elke zone op luchthavens Boon Edam | Functionele toegangsoplossingen voor elke zone op luchthavens

 

High security toegang tot de luchtzijde voor medewerkers

Waar absolute controle over de toegankelijkheid van afgeschermde gebieden is vereist, is een beveiligde entree noodzakelijk. High security deuren en sluizen zijn een populaire keuze voor personeelsingangen op luchthavens, omdat ze volledige anti-tailgating en anti-piggybacking functionaliteit bieden. De ontwerpspecificaties gaan steeds meer uit van afwerkingen en glassoorten die in de omgeving opgaan, en daardoor onbevoegden geen aanleiding geven om te proberen binnen te komen. Naarmate de technologie beter wordt, groeit de behoefte aan up-to-date integratie. Daarom is in de specificaties voor high-security ingangen vrijwel altijd de mogelijkheid van naadloze integratie met bestaande toegangscontrolesystemen opgenomen.

Toegang tot lounges en luchthavenhotels

Terminals kunnen drukke en stressvolle omgevingen zijn. Daarom kiezen veel reizigers voor privé-lounges, meestal tegen een vooraf betaalde prijs. Exclusieve wachtruimtes bieden gasten gegarandeerde zitplaatsen, oplaadpunten, drankjes en balies met personeel. Hier worden vaak  beveiligingspoortjes (doorloopsluizen met sensoren) toegepast met een gemiddeld beveiligingsniveau: ongeautoriseerde toegang wordt eerder ontmoedigd dan onmogelijk gemaakt. Ze zijn een stijlvol alternatief voor afzettingen met linten en hekken. De doorloopsluizen kunnen vele uitdagingen aanpakken, zoals identificatie van personen die geen toestemming hebben om het gebied te betreden en het alarmeren van personeel. De uitvoering kan uiteenlopen van modellen met transparante deurtjes tot volledig open.

De laatste 20 jaar zijn luchthavens sterk gegroeid, met eigen hotels, restaurants en ov-verbindingen. Toegang tot accommodaties en comfortabel reizen zijn inmiddels standaardverwachtingen van frequent flyers. En omdat er 24 uur per dag wordt gevlogen, kiezen velen voor de luxe van een verblijf ter plekke. Luchthavenhotels zetten vaak, net als atriums en gebouwrecepties, beveiligingspoortjes in om te helpen ongeautoriseerde toegang te voorkomen tot de hotelverdiepingen die direct vanaf de luchthaventerminal bereikbaar zijn. In deze gevallen kunnen de beveiligingspoortjes zo worden ingericht dat ze ruimte bieden voor bagage, kinderwagens en rolstoelen.

Klimaatbeheersing met tourniquetdeuren bij midden- en buitengebieden

Het voordeel van een tourniquetdeur of draaideur is het 'altijd open, altijd dicht'-concept, wat betekent dat weer en klimaat de binnentemperatuur niet hoeven te beïnvloeden. Waar het controleren van de temperatuur van belang is, valt de keus al snel op tourniquetdeuren. Dat geldt ook voor rookruimtes midden in de luchthavenzones. Hier bestaat de ingang vaak uit kleine tourniquetdeuren, zodat de rookgeur en het vuil uit deze gebieden niet in de overige ruimtes van de terminal komen.

 

 

Ian Goldsmith

Geschreven door Ian Goldsmith

Ian Goldsmith werkt al vele jaren trouw bij Boon Edam Limited. Hij is momenteel Head of Sales voor het Verenigd Koninkrijk. Ian begon zijn carrière bij Boon Edam in 1993 als regionaal salesmanager en heeft met zijn jarenlange kennis en ervaring in vele sales en adviserende rollen de Britse dochteronderneming geholpen te maken tot wat zij nu is.

Schrijf u in voor blog updates per e-mail

Recente Blogs

Blogs per onderwerp

Kies allemaal