Neem contact met ons op! Contact
Contactform Markthallen

Contactformulier

Contact

Boon Edam Blog

3 soorten bestekken van toegangsoplossingen die u onnodig geld kosten

Bij een bestek wilt u natuurlijk zo scherp mogelijk aanbieden. In de praktijk kom ik echter bestekken van toegangsoplossingen tegen die u alleen maar met onnodige kosten opzadelen. In dit blog bespreek ik 3 van dit soort bestekken: een bestek met te weinig informatie, een bestek met tegenstrijdigheden en een bestek met te veel opties. Ik leg hierbij uit hoe u ervoor kunt zorgen dat dergelijke bestekteksten geen negatieve invloed hebben op de kosten.

Bestekken.jpg1. Een bestektekst met te weinig informatie

De aannemer krijgt een tekening van het gebouw met een kruisje waar de tourniquetdeur moet komen. In het bestek staat dat de tourniquetdeur automatisch moet draaien. En verder? Geen informatie. Een voorbeeld van een bestektekst met te weinig informatie. In zo’n geval zult u altijd in gesprek moeten met de opdrachtgever. Wat is de functie van een tourniquet? Hoeveel mensen moet de tourniquet kunnen verwerken? Hoe zijn de vluchtwegen geregeld? Hoe beter u weet wat uw opdrachtgever wil, hoe scherper de offerte die u van ons krijgt. Het gevaar van een bestek met te weinig informatie is dat u aannames gaat doen. Daardoor loopt u risico op onnodige kosten.

Vaak vergeten onderdeel in bestek van tourniquetdeur

In het bestek ontbreekt vaak een putje in de smeervloer. Een detail, zegt u misschien. Maar bedenk even wat de gevolgen kunnen zijn bij een tourniquet die deels buiten staat. Bij regen komt er water onder de mat in de tourniquetdeur. Afhankelijk van het toegepaste soort entreemat kan deze opbollen waardoor storingen ontstaan. Waarschijnlijk is dit iets waar de opdrachtgever u over benadert in het kader van garantie. Daardoor bent u er tijd en/of geld aan kwijt. Terwijl u dit aan de voorkant eenvoudig kunt voorkomen. Hoewel het niets met de tourniquet te maken heeft, denken wij vanuit onze ervaring wel mee met dit soort bouwkundige maatregelen.

2. Een bestek met tegenstrijdigheden

Wij zijn expert in toegangsoplossingen. Daarom zie ik het ook als mijn verantwoordelijkheid om tegenstrijdigheden in een bestektekst aan te kaarten. Zo kreeg ik laatst een bestek te zien met ‘tourniquet is een vluchtweg’ én ‘de deurvleugels in de tourniquet staan vast’. Zijn de deurvleugels niet weg te klappen? Dan kan het ook geen vluchtweg zijn. Dit soort tegenstrijdigheden maken we geregeld mee. In dat geval biedt een gesprek tussen aannemer en gebruiker opheldering en uitkomst. Dat voorkomt namelijk onnodig meerwerk.

3. Een bestektekst met te veel opties

Het is belangrijk dat een bestek zo veel mogelijk informatie voor u als aannemer bevat. Maar soms wordt er ook te veel meegenomen in een bestek. Het is natuurlijk mooi als u dat vooraf nog goed kunt uitvragen. Als dat niet mogelijk is, kunt u het als minderprijs in uw offerte opnemen. Zo wordt uw aanbieding interessanter voor de opdrachtgever. Als voorbeeld even een project waarbij ik een paar maanden geleden betrokken was: bij een winkelcentrum moest een tourniquetdeur komen met aanrijdbeveiliging. Maar er was hier geen supermarkt gevestigd, dus geen gebruikers met winkelwagentjes. De aanrijdbeveiliging wordt over het algemeen toegepast op locaties waar gebruik wordt gemaakt van winkelwagens of brancards en dit boodt in deze situatie dus geen meerwaarde. Iets waar de aannemer in dit geval rekening mee kon houden in zijn offerte.

Kritische blik naar het bestek

Kijk altijd kritisch naar een bestektekst. Bevat het genoeg informatie? Staan er onduidelijkheden of tegenstrijdigheden in? En welke onderdelen zijn niet noodzakelijk, zodat u kunt besparen? Wij kijken graag met een kritische blik naar het bestek dat u heeft gekregen. Zodat u een goede en complete offerte kunt neerleggen bij uw potentiële opdrachtgever.

» Download gratis checklist draai- en schuifdeuren: Welke punten moet u afstemmen met de opdrachtgever?

Johan Hagmolen of ten Have

Geschreven door Johan Hagmolen of ten Have

Johan Hagmolen of ten Have RSE is al ruim 25 jaar werkzaam bij Boon Edam. Met zijn jarenlange ervaring als accountmanager, van onder andere ING, Schiphol, KPMG, Unibail Rodamco en NUON, is hij dé expert op het gebied van entreeoplossingen. Johan voorziet de klant van alle technische, functionele en esthetische informatie en geeft advies over onderwerpen zoals capaciteit, vluchtweg, inbraakwerendheid, energiebesparing en mindervalide toegankelijkheid. Kortom, hij gaat samen met de klant op zoek naar het meest geschikte toegangsproduct voor iedere situatie.

Schrijf u in voor blog updates per e-mail

Recente Blogs

Blogs per onderwerp

Kies allemaal
S.T.A.R.T.S.S. Beslissingsmethodiek voor beveiligingsentrees