Het belang van goed onderhoud aan automatische deuren in zorginstellingen

Duizenden bezoekers maken iedere dag gebruik van de entree van een ziekenhuis en andere zorginstellingen. Om de veiligheid van de bezoekers en continue beschikbaarheid van de deur te waarborgen is goed onderhoud van groot belang. Dit kan tevens grote besparingen opleveren.

Onderhous toegangsproducten zorginstellingen | Boon EdamLevensduur toegangsdeur zorginstelling verlengen

Wanneer het onderhoud bij de leverancier of serviceorganisatie onder contract is, is het hun taak om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld een tourniquet in een ziekenhuis technisch goed functioneert en veilig is. Maar dat is niet het enige. Op het moment dat er goed onderhoud wordt gepleegd, kun je de levensduur van het toegangsproduct tot wel veertig procent verlengen. We kijken hiervoor naar de aanschafwaarde en tellen daar de kosten voor onderhoud, service en exploitatie bij op.

Gedeeld door de technische levensduur levert dat een bedrag op dat de eigenaar jaarlijks op zijn begroting moet reserveren om het toegangsproduct goed functionerend te houden. Wij drukken dat uit in Total Cost of Ownership (TCO). Goed onderhoud draagt bij aan het verlengen van de levensduur van het toegangsproduct. Dit zorgt weer voor een verlaging in het jaarlijks te reserveren bedrag en dat levert een mooie besparing op.

Bij het verlengen van de levensduur, hoort ook een gedegen advies over het gebruik van het toegangsproduct. Als je een deur niet op de juiste wijze gebruikt, versnelt het slijtageproces. Daarom is het van belang dat de bezoeker zich niet hoeft af te vragen hoe de deur werkt. Je moet het zo vanzelfsprekend en simpel mogelijk maken voor de eindgebruiker.

Eén aanspreekpunt voor service en onderhoud

Bij de meeste ziekenhuizen bestaat niet alleen de hoofdentree uit een automatische toegangsdeur, maar er bevinden zich vaak ook automatische (schuif)deuren in de gangen. Deze diverse deurtypes komen vaak van verschillende leveranciers en moeten allemaal onderhouden worden.

Het hebben van één aanspreekpunt voor alle deuren is dan erg handig. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een contract voor service en onderhoud af te sluiten voor alle deuren. De leverancier van de toegangsproducten schakelt dan wanneer nodig de desbetreffende leverancier van 'vreemd fabricaat' deuren in. Een mooie manier van ontzorgen.


» Download gratis white paper: Normen en Richtlijnen voor Veilige en Toegankelijke Draaideuren


Normen en wetgeving automatische deuren

Wanneer een ziekenhuis een toegangsproduct aanschaft, dient de eigenaar zich te houden aan normen en wetgeving, die gelden voor automatische deuren. Zo moeten bijvoorbeeld alle elektrische installaties – dus ook automatische deuren – regelmatig geïnspecteerd worden. De Europese norm EN16005 stelt dat automatische deuren zo ontworpen, geïnstalleerd en onderhouden moeten zijn dat er geen gevaarlijke situaties voor de gebruikers kunnen ontstaan.

Een gebouweigenaar is wettelijk verplicht om een automatische deur in optimale staat te houden en de veiligheid voor gebruikers te garanderen. Periodieke controle en onderhoud door vakbekwaam personeel is dus echt nodig. Het afsluiten van een servicecontract is dan een goede oplossing.

Jon-Paul Daum
Jon-Paul is accountmanager en heeft bij Boon Edam jarenlang ervaring opgedaan op het gebied van service en onderhoud voor toegangsproducten. Hij kan alles vertellen over het meest geschikte toegangsproduct voor iedere situatie, maar ook hoe bestaande toegangsproducten in optimale conditie gehouden kunnen worden en hoe de levensduur van toegangsproducten optimaal verlengd kan worden.